fbpx

Je vijf eerste stappen naar media exposure die wél werkt

Manevesto-EveTomaszewski

Er zijn grote kansen voor jou om impact te maken met jouw bedrijf. Nu we weer middenin een lockdown zitten is er behoefte aan je mooie boodschap die een groter publiek bereikt om de wereld een stukje mooier te maken. Maar hoe ga jij jouw boodschap waardevol maken, ervoor zorgen dat deze anderen helpt, een buzz creëert en wordt opgepikt op je eigen kanalen en in de media? Dit zijn je vijf eerste stappen naar dé media exposure die werkt.

 

1. Bepaal je doel

De eerste stap naar meer media exposure, begint bij het doel. Een doel als high-end programma’s verkopen vraagt om een hele andere aanpak dan een lager geprijsd product of zoveel mogelijk mensen bereiken met je boodschap. Ik vraag ondernemers vaak wat ze willen bereiken met het delen van hun mooie boodschap. Vaak krijg ik hierop als antwoord: welke impact ze willen maken op degene die ze met hun boodschap willen raken. Weet jij ook wat je voor jezelf wil bereiken? Het formuleren van je doel helpt je in een later stadium bijvoorbeeld ook de call to actions bepalen die je vast wilt hangen aan jouw boodschap. Zo blijf je niet alleen een inspiratie, maar krijg je ook de gewenste output.

 

2. Formuleer hoe je bekend wilt staan

Om jezelf, je boodschap en je bedrijf naar buiten te presenteren is het belangrijk dat jij weet hoe jij bekend wilt staan. Hiervoor gebruiken wij het know-, like-, trust-principe. Ga eens rustig zitten voor deze 3 pijlers en beantwoord de volgende vragen:

  • Know: Wat wil jij dat anderen weten over wie je bent en wat je doet? Hoe wil je in de media komen en bekend staan bij anderen? Waarin wil jij de expert worden en met welke titel?
  • Like: Welke van jouw eigenschappen en interesses sluiten hierbij aan?
  • Trust: Waarin wil je dat anderen jou vertrouwen en waarmee help jij hen verder? Richt jij je hier op je bedrijf in het algemeen, het verspreiden van je verhaal of wil jij je focussen op een product dat je aanbiedt?

 

3. Gebruik je drive om een connectie te maken

Stel jezelf de vraag, waarom doe je wat doet? Een van mijn lievelingsquotes is: “people don’t buy what you do, but how you do it” van de bekende marketing guru Simon Sinek. Jouw Manevesto formuleren gaat je helpen te verbinden met een publiek dat ook gelooft waar jij in gelooft en zich met jou kan identificeren. Vraag jezelf af: Waarom je bent begonnen. Heeft je merk een uniek verhaal over waarom het is opgericht en wat het oplost? Wie ben jij als ondernemer en welke belangrijke stappen heb jij doorlopen om de ondernemer te zijn wie je bent vandaag de dag? Is het betekenisvol? Dat geeft de media een reden om erover te schrijven. Elk buzzworthy merk heeft een bijzondere reden om te bestaan en als die reden echt goed (denk aan: nieuw of betekenisvol) is geeft het mensen iets nieuws om over te praten.

 

4. Kies op wie jij je wil richten

Om je boodschap goed te kunnen delen is het belangrijk dat je precies weet tegen wie je het hebt en wat er omgaat in haar of zijn belevingswereld. Anders spreek je niemand ooit echt aan. Daarvoor omschrijf je jouw persona nauwkeurig. Een persona is een omschrijving waarin terug komt op wie je je richt. Ik adviseer hierin altijd om ook persoonlijke gegevens en drijfveren uit te werken. Denk na over hun dromen en verlangens, van welke media ze gebruik maken, angsten en blokkades. Zo weet je namelijk beter wat je moet gaan delen om haar/zijn aandacht te krijgen. Een ander voordeel is dat je jouw eigen communicatiemiddelen en je pr via andere platformen gerichter kan inzetten om je boodschap aan te laten komen. 

 

5. Weet precies welke waarde je toevoegt aan anderen 

In de Manevesto formule komt dit allemaal terug in je meaningful story. Deze is bedoeld om een waardevol gesprek op gang te brengen dat bemoedigd en waarde toevoegt aan anderen.  Vanuit je meaningful story kan je ook bepalen welke expertises en persoonlijke ervaringen daar aan toe te voegen. Dit helpt je om topics te bedenken voor je eigen kanalen en waar je in de media over kan spreken. De kracht van jouw meaningful story helder hebben? Je hebt nooit meer het gevoel dat het alleen om jou gaat. Je hoeft jezelf niet meer de vraag te stellen: waarom zou een ander dit willen weten? Het heeft bij mij gezorgd voor heel veel motivatie om mijn verhaal te delen, omdat ik weet dat ik anderen verder help.  De barrière om jezelf te laten zien wordt steeds kleiner, omdat je bewust bent van jouw missie, kennis en expertise en waarom je daar meer over wil delen via andere platformen: It’s not about you, it’s about them!

Als jij weet wie je bent en waar je voor staat, wat je boodschap is en wat de waarde is om dit te delen en wie de persoon is aan wie jij je boodschap wilt delen maak jij je eerste stappen naar meer media exposure die wél werkt. Het wordt tijd dat jij met jouw mooie boodschap een verschil gaat maken in de wereld, want anderen echt op jou te wachten!

Wil je meer weten over de Manevesto formule om meer media exposure te krijgen? Neem dan vrijblijvend contact op met Eve door te mailen naar eve@manevesto.nl

 

Manevesto helpt vrouwelijke ondernemers met het ontwikkelen van een personal branding strategie via social media, PR in de media, samenwerkingen met merken en als spreker op events.

Wil je weten hoe je de buzz creëert rondom jouw persoonlijkheid, waardoor jij en je je merk worden opgepikt? Ontdek de formule van Manevesto om duizenden mensen te bereiken met jouw boodschap en door te breken in de media.

Manevesto newsletter

Follow me on Instagram