fbpx

6 redenen waarom jij nog niet in de media komt

Niet in de media komen dat kunnen we allemaal. Het is namelijk heel simpel om geen contact te zoeken met redacteuren. Dit is alleen zo ontzettend jammer, want je onthoudt jezelf het bereik van de media en ik geloof dat jij en je bedrijf het verdienen om gezien te worden. Wat houdt jou op dit moment nog tegen om in de media te verschijnen? De meest gehoorde redenen heb ik voor je op een rijtje gezet, want pas als je deze overwint dan kan je de media echt voor je laten werken. 

Beeld: Michelle Henderson

“Ik vind het spannend wat ik dan precies wil delen.” 

Er zijn verschillende manieren om je verhaal te pitchen richting de media. Je kan pitchen vanuit jouw expertise met je eigen kennis, haakjes vinden vanuit je persoonlijke verhaal, maar ook een invalshoek die aansluit bij je missie en een groter maatschappelijk belang. Je kan ook pitchen voor vaste rubrieken, dus er is altijd wel een mogelijkheid. Laat zien wat jij in huis hebt en wat jij nu al voor je doelgroep doet en op welke manier jij met een groter bereik via de media nog meer mensen kan gaan helpen.

“Ik weet niet hoe ik mijn verhaal kan overbrengen zodat het opgepikt wordt.”

Het belangrijkste van jouw verhaal is er voor zorgen dat het relevant is en herkenbaar voor degene die jij wil bereiken. Het draait erom dat jij de verbinding kan maken van waar ‘jij’ bent en waar ‘zij’ heen willen. Er zijn in jouw verhaal altijd een aantal kenmerken die het verhaal relevant maken. Zorg er dus voor dat jouw verhaal altijd actueel is en op dit moment van belang voor anderen. Jij moet kunnen verantwoorden waarom juist jouw pitch nu in de media moet komen, door bijvoorbeeld in te haken op hot topics en trends.

“Het voelt niet goed om in de schijnwerpers te staan en te zeggen hoe geweldig ik ben.”

De belangrijkste persoonlijke les van PR voor mij was: het draait niet om jezelf, maar om de ander. De boodschap die je deelt is van waarde, ontzettend uniek en gaat anderen verder helpen. Jouw verhaal is iets wat anderen zouden moeten willen horen om zichzelf te ontwikkelen. Want, dat is toch waarom jij bent gaan ondernemen? Ik zeg altijd: “It’s not about you, it’s about them”. Als jij doorkrijgt dat het niet om jou gaat, maar om aan wie jij zichtbaar wilt zijn, als jij anderen wil helpen en je weet wat je toevoegt is het een stuk gemakkelijk om jouw verhaal te gaan delen.

“Ik weet niet hoe ik een redacteur het beste kan benaderen, omdat ik niet weet hoe de mediawereld in elkaar zit.”

Als je weet wie je ideale klant is en welke media zij consumeren dan kan je op zoek naar de juiste media. Kijk wie de artikelen schrijft en zoek de naam van de redacteur op via Google, Linkedin of Instagram. Of kijk in het colofon van een magazine of website. Je kan diegene al gaan volgen, want als je klaar bent om je pitch versturen die aansluit bij hun publiek, dan is het niet de eerste keer dat je naam in de mailbox voorbij komt. Tip: denk mee vanuit de toegevoegde waarde die je de lezers kan geven. Gooi jou en je bedrijf niet over de schutting, maar creëer er een verhaal omheen die past in hun contentformule.

“Het is nog niet goed genoeg.” 

Wat is precies nog niet goed genoeg? Heb je het gevoel dat je concurrenten verder zijn? Dat je nog geen expert ben? Je verhaal nog niet goed genoeg is? Perfectionisme gaat je niet verder helpen. Moet het wel echt nog beter, want wanneer is het volgens jou perfect? Mijn ervaring als redacteur en ondernemer heeft me geleerd dat eigenlijk iedereen een verhaal heeft dat de moeite van het vertellen waard is. Iedereen heeft op zijn eigen manier kennis, inzichten en ervaringen te delen die van waarde zijn voor een ander en hun oplossing bieden. Perfectionisme ontstaat vaak uit onzekerheid. De expert status en geloofwaardigheid die de media brengt kan dat juist wegnemen. 

“Media staan niet bovenaan mijn prioriteitenlijst, want ik ben met veel andere dingen bezig.”

Ik snap dat je als ondernemer alle ballen hoog moet houden en dat het voelt als weer een andere to-do op je lijst die je extra tijd gaat kosten. We weten allebei dat succes niet zomaar komt aanwaaien en dat het belangrijk is om te kijken naar jouw doelen op de lange termijn en niet alleen te focussen op de korte termijn. Je bent al super goed bezig op andere vlakken in je business en actief op je eigen kanalen en haalt daar zelfs al klanten uit. Maar door je alleen te focussen op je eigen kanalen en netwerk groei je tegen een plafond van klanten en kansen aan. Door je mediastrategie professioneler aan te pakken kan je jouw naamsbekendheid uitbreiden buiten jouw huidige netwerk om nieuwe kansen aan te trekken en groei te realiseren. Op dit gebied kan je net als op andere vlakken van je business zelf kansen creëren omdat je je bereik vergroot bij een groter publiek, je naamsbekendheid bij ideale klanten en ook je geloofwaardigheid en expert status laat groeien. 

Manevesto zorgt er samen met jou voor dat jij geen over je bezwaren heen stapt en met je verhaal het verschil gaat maken in de media. Meer weten? Plan dan hier een gratis call in met Eve.

Manevesto helpt vrouwelijke ondernemers met het ontwikkelen van een personal branding strategie via social media, PR in de media, samenwerkingen met merken en als spreker op events.

Wil je weten hoe je de buzz creëert rondom jouw persoonlijkheid, waardoor jij en je je merk worden opgepikt? Ontdek de formule van Manevesto om duizenden mensen te bereiken met jouw boodschap en door te breken in de media.

Manevesto newsletter

Follow me on Instagram