fbpx

Zo zet je je eigen kanalen in voor je PR

Zet jij je eigen kanalen al optimaal in voor je eigen PR? Dan zorg je er namelijk voor dat de mediawaarde een toevoeging is en naadloos aansluit bij je eigen kanalen. Als je jezelf pitcht bij websites, influencers, tijdschriften en kranten zullen ze je als eerste Googlen en als er dan niets naar boven komt en over je te vinden is, dan zullen ze vooral met heel veel vragen blijven zitten in plaats van dat ze getriggerd raken. Maak daarom gebruik van de kansen die er liggen en pak ook het podium op je eigen kanalen. In zes stappen delen we hoe je jouw kanalen optimaliseert voor de juiste PR waarbij je je in de kijker speelt bij je ideale klanten én de media.

1. Het start met jouw unieke verhaal

Jij hebt een verhaal dat verteld moet worden en die anderen gaat helpen. Jij kan impact maken. Als je unieke verhaal staat krijg je helderheid, een doel, kriebels van verlangen. De kern van jouw verhaal is de belofte aan je ideale klant en de links die jij kan leggen van waar jij bent, naar waar zij heen willen. En dat je dit doet op een manier waarbij je jezelf profileert bij je ideale klanten en de media, waardoor je verhaal ook echt aankomt. Het geeft de media (en je klanten!) duidelijkheid, richting, enthousiasme en vertrouwen dat jij weet waar je het over hebt. Het is de basis van de communicatie op je eigen kanalen en in de media. 

2. Weet wie je wil bereiken

Wie je wil bereiken met je verhaal? Je ideale klant. Als je je richt op een ideale klant en weet wat er in haar wereld omgaat kan je specifieke communicatie gebruiken die ervoor gaat zorgen dat degene door je wordt aangesproken. Je motto is: “It’s not about you, it’s about them.‘ Laat je unieke verhaal aansluiten op je ideale klant en deel wat impact gaat maken en hen verder helpt. Als jij niet helder hebt wie je ideale klant is, dan wordt het lastig om diegene écht te bereiken met de juiste boodschap. Dat geldt zowel voor je eigen kanalen, maar is in de media ook belangrijk. 

3. Selecteer je eigen kanalen waarop je jouw podium pakt

Heb jij het bovenstaande uitgewerkt dan is het zaak om de juiste mix van kanalen in te zetten. Je ideale klanten halen hun informatie tegenwoordig het liefst uit meerdere bronnen en verschillende kanalen. Structureel aanwezig zijn is een must, dus zorg ervoor dat het haalbaar en realistisch is.

4. Deel je content volgens de ‘Go-to formule’ 

Volgens de formule bouw je je kanalen op met content waarmee je een connectie maakt, autoriteit opbouwt en je expert status vergroot, verkoopt en groeit. Dit zorgt ervoor dat de PR op je eigen kanalen optimaal is en de media triggert, dat de mediawaarde een toevoeging is en naadloos aansluit bij je eigen kanalen en dat je jezelf na een publicatie vol vertrouwen profileert bij je ideale klanten als ze via de media op je kanalen terecht komen.

5. Formuleer je content pijlers

Content pijlers helpen jou om je verhaal te kaderen. Bijvoorbeeld about me, hier komt het persoonlijke in terug. Je business, hier komt nieuws over je bedrijf en sales in terug. Voor mij zijn vrouwelijke rolmodellen, ondernemerschap en mindset ook belangrijke pijlers. Bepaal content pijlers die passen bij jou, je product/dienst, de waarden van je ideale klant, maar vooral het verhaal dat je wil vertellen. Wissel deze af op je kanalen zodat je zo allround mogelijk bent en alle belangrijke topic aanspreekt. 

6. Deel mediapublicaties op je eigen kanalen

Plaats een link naar de publicatie op LinkedIn. Deel in je Instagram bio de namen van de media waarin je hebt gestaan, maak een in de media pagina op je website of deel de logo’s van de media op je homepage.

Heb jij duidelijk hoe jij de PR op je eigen platformen gaat inzetten, dan gaat dit je media exposure versterken. Je moet er wel even voor uit je comfortzone, maar het kan juist heel veel voor je gaan doen als je zelf niet meer hoeft te vertellen wat je allemaal kan, maar dat anderen dit voor je doen en daarmee onderstrepen dat je goed bent. Want door je alleen te focussen op je eigen kanalen en netwerk groei je tegen een plafond van klanten en kansen aan. Manevesto helpt je graag om gezien en gehoord te worden door een groter publiek via de media, zodat je naamsbekendheid groeit buiten je eigen netwerk en kanalen, je expertstatus vergroot en de geloofwaardigheid voor jou en je bedrijf stijgt. Plan hier een call in om de mogelijkheden te bespreken.

Manevesto helpt vrouwelijke ondernemers met het ontwikkelen van een personal branding strategie via social media, PR in de media, samenwerkingen met merken en als spreker op events.

Wil je weten hoe je de buzz creëert rondom jouw persoonlijkheid, waardoor jij en je je merk worden opgepikt? Ontdek de formule van Manevesto om duizenden mensen te bereiken met jouw boodschap en door te breken in de media.

Manevesto newsletter

Follow me on Instagram