Hoe het FEM-model voor meer zichtbaarheid voor je merk zorgt

Hoe het FEM-model zorgt voor meer zichtbaarheid voor je merk

een oververzadigde markt met veel concurrentie, gaat alleen een sterk merk het niet redden. Met andere woorden: het is steeds moeilijker om aandacht te krijgen voor je merk. Klanten moeten bij je willen horen en met je willen verbinden. Alleen dan ben én blijf je op een duurzame manier zichtbaar in de markt. Om dat te realiseren ontwikkelden wij bij Manevesto het FEM-model. 

Zichtbaarheid is een breed begrip en daarnaast kun je op veel verschillende manieren aan je zichtbaarheid werken. Denk daarbij aan zichtbaarheid via social media, tijdens evenementen en in de media. In sommige gevallen is zichtbaarheid te koop. Denk maar eens aan die grote advertentie in de krant, een grote abri in de stad of de talloze mogelijkheden aan social media-advertenties. Het is een mooie manier om in korte tijd aan je zichtbaarheid te werken en je omzet een boost te geven. Maar zodra je de geldkraan dichtdraait, merk je dat je zichtbaarheid ook weer verdwijnt.

Zichtbaarheid voor je merk

Bij Manevesto geloven we in een oprechte en duurzame verbinding met je vrouwelijke doelgroep. Nu meer dan ooit geldt dat échte verbinding pas ontstaat met een geloofwaardige, relevante en onderscheidende positionering. Een positionering met een merkverhaal dat jouw community aanspreekt. Zodra jouw positionering staat en oprecht is, merk je dat de zichtbaarheid op een organische manier groeit. Deze zichtbaarheid groeit dan ook organisch en is vaak onverwoestbaar als het eenmaal staat.

Het FEM-model als succesformule

Om langdurige zichtbaarheid te bereiken, creëerden wij het FEM-model. Dit model is gebaseerd op ruim tien jaar aan media-ervaring. Het FEM-model staat voor de drie stappen Foundation, Emerge en Magnify. Aan de hand van deze stappen zorgen we dat onze klanten aan de zichtbaarheid van hun merk werken én het merk opvalt bij de vrouwelijke doelgroep, deze doelgroep zich verbonden voelt en het merk blijft groeien door continu on top of mind te blijven, op een relevante manier

Foundation

Allereerst gaan we terug naar de fundering van een merk: de merkpositionering en het merkverhaal. De meest succesvolle merken focussen zich niet enkel op de verkoop van hun producten, maar richten zich op waardevolle relaties met hun doelgroep op de lange termijn, vanuit echte verbinding.

Wij geloven dat je pas echt de verbinding kan maken met je vrouwelijke doelgroep wanneer je een geloofwaardige, relevante en onderscheidende positionering hebt. Daarbij hoort een merkverhaal dat jouw vrouwelijke community aanspreekt. Kortom: je werkt allereerst aan de fundering van het merk. Vandaar de eerste letter uit het woord FEM-model. 

Wat is een merkpositonering?

Bij een merkpostionering kies je een positie in de markt. Je gaat met je merk op een bepaalde plek staan. Uiteraard wil je met je merk op een plek gaan staan waar je opvalt. Anders omschreven kies je bij een merkpositionering een plek waar je wil staan in het hoofd van je doelgroep. Je gaat op zoek naar een relevante plek, zodat je kunt verbinden met je doelgroep. 

Bij een merkpositionering bekijken we je merk vanuit verschillende kanten. Namelijk;

 

  • Wat is de missie van het bedrijf en de visie van de oprichter? 
  • Hoe kunnen we het merk positioneren op basis van deze missie en visie? 
  • Wat heeft je doelgroep nodig en/of waar is het naar op zoek?
  • Waar staan je concurrenten?

 

Door de markt én de klant kritisch te onderzoeken, ontdekken we samen het onderscheidende vermogen van het merk. In dit onderzoek nemen we de missie, visie en merkwaarden mee. Vanuit daar kijken we hoe we de positionering kunnen inzetten om verbinding te maken met bijvoorbeeld de ideale klanten, de media en invloedrijke personen. Your brand is ready to magnify!

Wat is een merkverhaal?

Een merkverhaal beschrijft in de kern waarom je doet wat je doet. Een merkverhaal wordt ook wel brandstory of corporate story genoemd en ademt de sfeer en de visie van een merk. 

Bij het schrijven van een merkverhaal zijn de volgende onderwerpen van belang:

 

  1. Wat is jullie waarom?
  2. Wat is jullie geschiedenis?
  3. Wat is de missie van het bedrijf? 
  4. Laat je unieke kenmerken zien en durf daarbij de randen op te zoeken

 

Heb je bovenstaande vier punten helder? Dan kun je het merkverhaal gaan voorbereiden. In een sterk merkverhaal komen onderstaande thema’s (vaak) voor:

 

  1. Wie zijn de hoofdpersonen rondom de oprichting merk en waar en wanneer speelt het zich af? Denk hierbij aan jaar van oprichting en de reden van oprichting.
  2. Wat is ‘het probleem’ dat wordt opgelost. Waarom heeft de mark jouw merk nodig?
  3. Reeks gebeurtenissen (vaak hoogtepunten) die maken dat het merk staat waar het nu staat. Het is belangrijk dat in dit deel van het merkverhaal de spanning wordt opgebouwd.
  4. Vervolgens kun je werken met een climax. Vaak is dit een keerpunt binnen het bedrijf. Het kan gebaseerd zijn op een tegenslag of aha-moment. Zo’n moment maakt het bedrijf uniek. Je toont aan dat het merk door deze ervaring nog sterker en relevanter is. 
  5. Vervolgens werk je naar het einde toe. In dit deel beschrijf je vaak de hoogtepunten die behaald zijn na de bovenstaande tegenslag(en) of aha-moment(en). 

Emerge

Binnen het FEM-model gaan we van foundation naar zichtbaarheid. In deze fase werken we aan een content strategie en de content creatie, passend bij de vrouwelijke doelgroep. Deze strategie wordt uitgerold voor eigen kanalen zoals Instagram, TikTok en Youtube. We noemen dit emerge, de letter E uit het FEM-model

Hoewel we bij Manevesto geloven in de kracht van zichtbaarheid op externe kanalen, denkend aan influencers en de media, zien we de eigen kanalen als de hoofdaderen van het bedrijf. Het is tegenwoordig onmisbaar om zichtbaar te zijn op eigen kanalen, omdat:

 

  • Het voor meer online bezoekers op de website zorgt. Hierdoor wordt het bereik van het merk vergroot.  
  • Het een duurzame investering is. Als bezoekers door goede content op jouw website komen, dan is dit vaak goedkoper dan bijvoorbeeld advertenties.
  • Je volgers telkens weer opnieuw kunt voeden met nieuwe informatie en relevante content rondom je merk. Je bouwt een langdurige relatie op, terwijl je bij externe partijen vaak steeds opnieuw moet investeren. 
  • Het bijdraagt aan het overbrengen van je eigen merkverhaal. 
  • Je via deze kanalen in contact komt met je doelgroep door middel van berichten.
  • Je simpelweg kunt verkopen via je online kanalen. 

Zoals we eerder al beschreven, wordt het in een oververzadigde markt steeds moeilijker om aandacht te krijgen voor je merk. Daarom besteden we extra aandacht aan een sterke content strategie om een merk erboven uit te laten springen. Zo creëren we content die naadloos aansluit op de fundering van het merk en spelen we in op belangrijke thema’s in het leven van de vrouwelijke doelgroep, passend bij hun verlangens, waarden en behoeften.

Wil je alvast aan de slag met een sterke content strategie? Lees onze 7 praktische tips voor een succesvolle content strategie gericht op vrouwen

Magnify

De M van FEM-model staat voor magnify. Staat de positionering, inclusief merkverhaal en content strategie? Dan is het tijd om deze boodschap uit te rollen via alle zichtbare en passende kanalen. Tijd om ervoor te zorgen dat je community niet meer om je heen kan – en wil! Denkbare kanalen zijn social media, blogs en andere vormen van content. Maar er is meer… 

Hoewel het belangrijk is dat een merk zelf een sterke boodschap aan haar doelgroep overbrengt, is het ook erg waardevol als anderen over het merk praten. Op die manier doet de doelgroep als het ware een deel van de PR. Het merk wordt op die manier onder een bredere groep mensen zichtbaar zonder dat je daar zelf extra marketingbudget voor hoeft in te zetten. Daarnaast kopen mensen sneller door social proof. Door positieve woorden van anderen, worden potentiële klanten aangemoedigd om zelf ook een aankoop te doen. Het vergroot je geloofwaardigheid. 

Er is hoogstwaarschijnlijk concurrentie in jouw markt. Daarnaast kent jouw doelgroep door (online) marketing veel afleiding. Een sterk merk is daarom blijvend zichtbaar, ook op externe kanalen. Op die manier blijf je relevant en in het hoofd van jouw doelgroep. 

Door ons netwerk (onze superpower!) van media, influencers en andere interessante ambassadors voor jouw merk vergroten we jouw bereik in de vrouwelijke doelgroep. Deze buzz zorgt ervoor dat je merk opvalt bij je vrouwelijke doelgroep, ze zich verbonden voelen en jouw merk blijft groeien door continu on top of mind te blijven, op een relevante manier. Magnify your exposure, magnify your impact!

Ben jij benieuwd geworden wat wij voor jouw merk kunnen betekenen? Plan vrijblijvend een connectie call in om de mogelijkheden te bespreken en te kijken waarmee je het beste geholpen bent. 

Wil je meer handige content & PR tips? Volg Manevesto op Instagram.

diensten

Positionering & merkverhaal

We gaan aan de slag met je authentieke merkverhaal. Ons doel: verbinding vinden door meerwaarde te bieden aan je doelgroep.

Content
creatie

Ons team creëert content die bijdraagt aan belangrijke thema’s in het leven van vrouwen. Zo blijft jouw merk en je community groeien.

Influencer marketing

We werken samen met de ambassadeurs die jouw merk versterken door vrouwen te inspireren met kwalitatieve content.

Media
publiciteit

We zorgen dat jouw merk tot in de media reikt via ons grote netwerk en sterke relaties bij vrouwelijke titels. Met coverstory’s tot gevolg!

Personal
branding

Gebruik de kracht van personal branding om awareness te creëren voor jouw merk op een authentieke manier.