Influencer marketing: deze ontwikkelingen verwachten wij in 2023

Influencer marketing: deze ontwikkelingen verwachten wij in 2023

“Hoeveel budget hebben we gereserveerd voor influencers?” Vijf jaar geleden had deze zin veel wenkbrauwen omhoog doen trekken, maar vandaag de dag kijkt niemand ervan op. Influencers hebben in korte tijd het medialandschap én menig marketingstrategie veroverd – en daarmee is de kous nog niet af. Influencer marketing blijft groeien, influencer marketing blijft innoveren en influencer marketing blijft onder topmarketeers ontzettend populair. 

Meerdere gerenommeerde trends-lijstjes, waaronder die van de Amerikaanse voorloper Hubspot stellen zelfs dat influencer marketing in 2023 een standaard marketingtool wordt. De vraag lijkt dan ook te verschuiven van ‘zullen we influencer marketing gebruiken?’ naar ‘hoe gaan we influencer marketing gebruiken?’ Met als grote vraag voor jou: hoe onderscheid jij je van de rest? Door on top of the trend van influencer marketing te blijven! Deze blog helpt je op weg met de 5 belangrijkste trends voor het nieuwe jaar.

Trend 1: sterke waardes en een goede ervaring

Zichtbaarheid en naamsbekendheid op een groot platform: vaak dé (goede) redenen om met influencer marketing aan de slag te gaan. Dat blijft in 2023 waardevol, maar er vindt een verschuiving plaats naar sociale campagnes waarin influencers woordvoerder en een wezenlijk onderdeel van de campagne worden en optreden als ambassador. In elk segment vinden consumenten het steeds belangrijker dat een bedrijf sterke waardes heeft en door deze samen met een influencer te benadrukken, verbind je de consument aan je. Kun je bij een sociaal sterke campagne ook nog een interessante beleving creëren, dan val je helemaal op bij jouw doelgroep. De ervaring die een potentiële klant bij een bedrijf heeft zal in 2023 steeds belangrijker worden én zorgen voor een diepere verbinding (en uiteindelijk meer verkopen). Je hierin specifiek richten op vrouwen biedt ontzettend veel kansen voor mooie storytelling en creatieve content.

Trend 2: de ultieme (micro)influencer voor jouw merk is jouw klant

Trendsetters op het gebied van influencer marketing zoals Upfluence hebben er al een tool voor ontwikkeld, dus het is slechts een kwestie van tijd tot de trend naar Nederland overwaait: je eigen klanten gebruiken als influencer. Want wie verkoopt jouw product uiteindelijk beter dan een tevreden klant? Dat micro-influencers (met een grote, maar niet gigantische following) ook steeds meer ingezet worden binnen marketing-strategieën sluit hier naadloos bij aan. Deze kleine(re) influencers hebben als voordelen dat ze lagere tarieven hanteren en gemiddeld meer verbinding met hun volgers hebben, waardoor ze in verhouding vaak betere resultaten behalen.

Trend 3: The Female Potential in influencer marketing

Bij Manevesto zijn we natuurlijk een beetje bevooroordeeld, maar wat volgens ons zeker niet mag ontbreken in jouw marketingstrategie voor 2023 zijn influencer campagnes gericht op vrouwen. Of je nu een bedrijf voor vrouwen bent of niet: vrouwen beïnvloeden minstens 80% van alle gezinsuitgaven; als er een nieuw huis gekocht wordt maakt zij voor 75% de beslissing en de vrouw maakt 81% van de beslissingen als het gaat om de boodschappen. Terwijl 40% van de vrouwen zich niet herkent in reclames. Daarbij is 77% van de influencers die grof geld verdienen met hun online activiteiten vrouw (en bereikt ook voornamelijk vrouwen). De mogelijkheden zijn eindeloos, maar je succes valt of staat met de juiste aanpak (alles roze maken is anno 2023 écht niet meer voldoende).

Trend 4: YouTube shorts als toekomst binnen influencer marketing

Met Instagram Reels en TikTok zou je haast denken dat onze behoefte aan korte video’s bevredigd is. Niets blijkt minder waar, want ook YouTube Shorts belooft een groot succes te worden. Beter gezegd: het zou zomaar kunnen dat YouTube de nummer één wordt met hun slimme feature waarmee makers 45% van de kijkers-inkomsten verdienen. Iets waar menig influencer wel oor naar zal hebben… Zeker in gedachten houden voor je influencer marketing campagne dus, die in populariteit stijgende shorts!

Trend 5: variërende verdiensten – én meer resultaat gericht

Wie al influencer marketing gebruikt heeft het zich afgevraagd en wie het nog gaat gebruiken vraagt het zich af: wat kost influencer marketing? Neem je als bedrijf een groot risico? Hoe werkt influencer marketing precies en wie doet al het werk? Wat levert influencer marketing op? Hoe effectief is influencer marketing? 

Wij zijn van mening dat de populaire marketingtool de (laten we eerlijk wezen: vaak grote) investering zeker waard is, alleen al voor niet in geld uit te drukken factoren zoals naamsbekendheid en positieve merkbeleving. Maar nu heeft een trend die focust op resultaten en verschillende vormen van betaling aan influencers onze aandacht getrokken. 

Bij influencer marketing wordt er meestal gekeken naar het aantal volgers of het engagement van de volgers. Belangrijk natuurlijk, maar minstens zo belangrijk is wat je er daadwerkelijk voor terug krijgt. We verwachten dan ook dat bedrijven steeds meer gaan werken met affiliate links en (kortings- of coupons)codes met een afgesproken commissie om bij te houden hoe veel de influencer bijdraagt aan het succes van een campagne. Dat influencers dan bijvoorbeeld per klik betaald krijgen in plaats van per campagne of per post ligt ook in die lijn van verwachting. Een win-win: jij doet geen onnodige uitgaven en de influencer kan ook meer verdienen (en zal misschien net iets meer haar best doen als er een commissie aan verbonden is).

diensten

Positionering & merkverhaal

We gaan aan de slag met je authentieke merkverhaal. Ons doel: verbinding vinden door meerwaarde te bieden aan je doelgroep.

Content
creatie

Ons team creëert content die bijdraagt aan belangrijke thema’s in het leven van vrouwen. Zo blijft jouw merk en je community groeien.

Influencer marketing

We werken samen met de ambassadeurs die jouw merk versterken door vrouwen te inspireren met kwalitatieve content.

Media
publiciteit

We zorgen dat jouw merk tot in de media reikt via ons grote netwerk en sterke relaties bij vrouwelijke titels. Met coverstory’s tot gevolg!

Personal
branding

Gebruik de kracht van personal branding om awareness te creëren voor jouw merk op een authentieke manier.