7 tips voor een succesvolle contentstrategie gericht op vrouwen

7 praktische tips voor een succesvolle contentstrategie gericht op vrouwen

Who run the consuming-world? Girls! De focus op vrouwen is de laatste jaren toegenomen, maar de marketingwereld en de bijbehorende contentstrategie van merken en bureau’s lijkt soms een beetje achter te blijven. En dat terwijl vrouwen het vaakst bepalen welke aankopen er gedaan worden, zij verantwoordelijk zijn voor het grootste gedeelte van het gespendeerde geld wereldwijd en vrouwen verreweg het grootste marktsegment zijn. En wist je dat zelfs 50% van de mannen producten gekocht worden door vrouwen?

Het aanspreken van vrouwen – op de juiste manier – kan je dus grote winst opleveren. Je contentstrategie is het perfecte middel om jouw boodschap aan vrouwen over te brengen. Thank us later: dit zijn 7 praktische tips om jouw contentstrategie op vrouwen te richten zonder de plank mis te slaan.

Tip 1: Een ijzersterke contentstrategie? Laat content voor vrouwen doordacht zijn

Volgens een Amerikaans onderzoek leest 30% van de vrouwen geen content die niet vermaakt en niet informeert, deelt 60% van de vrouwen alleen content die hun gedachten prikkelt en doordacht is en deelt 70% van de vrouwen content die haar laat lachen. Bottomline: laat je content dus altijd slim en entertaining zijn. Maar er is meer. Veel meer. 

Hoewel geen vrouw hetzelfde is en de doelgroep ‘vrouw’ alleen maar een overkoepeling is voor ontelbaar veel verschillende vrouwen, kun je wel in gedachten houden dat binnen storytelling vrouwen goed responderen op een combinatie van begrijpelijke feiten en emotionele verbanden. Ook het focussen op de voordelen van een product, in plaats van op product details, is iets wat goed werkt.

Tip 2: Richt je op wat zij nodig heeft

In de serie Good Girls verkoopt Beth (gespeeld door Christina Hendricks) uiteindelijk meer auto’s dan haar man, de autodealer, Dean. Dean praat alleen met de mannelijke klant, focust op de snelheid en toffe gadgets van de auto, terwijl Beth zich op de vrouw richt en laat zien welke auto’s haar leven makkelijker maken. En aangezien de vrouw bepalend is in de koopkeuze, gaan de gebruiksvriendelijke auto’s als warme broodjes over de toonbank en blijft de snelle sportbak staan. 

Zo werkt het ook met je contentstrategie: richt je op de vrouw en wat zij nodig heeft. En wat heeft een vrouw nodig van bedrijven? Dat zij serieus genomen wordt (no more mansplaining!), dat zij het gevoel heeft begrepen te worden en dat er een oprechte oplossing geboden wordt die bij haar behoeften past. Dit kun je doen door je te verdiepen in de issues waar vrouwen mee te maken hebben en met deze kennis bewustwording en verandering te promoten in je content.

Tip 3: Betrek vrouwen bij het creëren van een boodschap voor vrouwen

Om punt twee een succes te laten zijn, doe je er goed aan met vrouwen samen te werken wanneer je je contentstrategie en uiteindelijk ook de content zelf maakt. Al is het alleen maar dat een vrouw de content proefleest, om te voorkomen dat er per ongeluk toch woorden (of een tone of voice) gebruikt worden waarmee je de plank misslaat. Als je vrouwen wil bereiken met je boodschap, zouden ze ook betrokken moeten zijn als de boodschap gecreëerd wordt.

Het is niet alleen waardevol om vrouwen te betrekken bij de creatie van een boodschap, maar ook bij de verspreiding ervan. 77% van de influencers die actief inkomsten genereert is vrouw. Een vrouwelijke influencer kan ervoor zorgen dat jij je vrouwelijke doelgroep makkelijker bereikt. Ben jij niet thuis in de wereld van influencer marketing? Niet getreurd. In ons netwerk van mega en micro influencers zoeken wij naar de juiste ambassadeurs passend bij jouw merk. We selecteren alleen authentieke influencers met kwalitatieve content om jouw merk onder de aandacht te brengen. Lees hier meer over influencer marketing.

Tip 4: Nee tegen stereotypes, ja tegen inclusiviteit en diversiteit

De vrouw in sexy kleding als lustobject, de ‘zeurende’ vrouw die niet wil dat haar man voetbal kijkt, de vrouw als overspannen moeder die alle ballen in de lucht probeert te houden… Niet dat sexisme ooit ‘done’ was, maar anno 2023 is het absoluut not done. In content strategieën, social media content strategieën en PR strategieën moet je inclusief en divers zijn. Etniciteit, seksualiteit, body types, maar ook traditionele criteria zoals simpelweg leeftijd, opleidingsniveau en woonplaats: we willen allerlei soorten vrouwen zien. Zien we die vrouwen, dan zien we dat jij als bedrijf snapt waar women empowerment om draait en zullen we meer van je willen weten.

Tip 5: Vier vrouwen in jouw content

In het verlengde van het type vrouw dat je laat zien; laat met je boodschap ook zien dat je vrouwen wil upliften en niet neerhalen. Dat betekent: ‘vier’ vrouwen in jouw content, in plaats van inspelen op haar onzekerheid als verkooptruc. Dat betekent ook: vrouwen in jouw content inspirerend laten zijn, in plaats van neerzetten als een hulpeloze personen die jouw product écht nodig hebben. Hier hoort ook bij dat je taboes durft te doorbreken. Er is – helaas – een trend ontstaan dat bepaalde onderwerpen, zoals onder meer menstrueren, ouder worden en borstvoeding, ‘gevoelige onderwerpen’ zijn die alleen positief benaderd mogen worden. Tegenwoordig willen vrouwen juist herkenning zien, zodat zij zich begrepen voelen. Noem het beestje dus maar gewoon bij de naam.

Tip 6: Win haar vertrouwen

Een van de belangrijkste redenen dat een vrouw zich aan een bedrijf verbindt als een loyale klant, is wanneer zij het bedrijf vertrouwt. En aan het vertrouwen kun je heel goed werken binnen je contentstrategie. Geef met je content bijvoorbeeld het gevoel dat je als klant bij een veilige, warme community hoort waar je heel erg welkom bent en waar jouw mening gewaardeerd wordt. Maar ook het delen van reviews of klanten aan het woord laten, helpt bouwen aan het vertrouwen in jouw bedrijf. Daarnaast geef je ook weer mooie content waar je zelf weinig voor hoeft te doen: win-win.

Tip 7: Communiceer jouw waarden

81% van de millennials wil zien dat (de personen achter) bedrijven ook goede mensen zijn. Laat binnen je contentstrategie dus zien dat jouw bedrijf sterke waarden heeft en sociaal betrokken is. Kun je jouw bedrijf linken aan een mooi doel? Nog beter! Pas wel op: vrouwen hebben haarfijn door wanneer deze content slechts als marketingmiddel wordt gebruikt. Zorg dus wel dat de goede boodschap die je verspreidt echt waar is en ook in andere facetten van je bedrijf naar voren komt.

diensten

Positionering & merkverhaal

We gaan aan de slag met je authentieke merkverhaal. Ons doel: verbinding vinden door meerwaarde te bieden aan je doelgroep.

Content
creatie

Ons team creëert content die bijdraagt aan belangrijke thema’s in het leven van vrouwen. Zo blijft jouw merk en je community groeien.

Influencer marketing

We werken samen met de ambassadeurs die jouw merk versterken door vrouwen te inspireren met kwalitatieve content.

Media
publiciteit

We zorgen dat jouw merk tot in de media reikt via ons grote netwerk en sterke relaties bij vrouwelijke titels. Met coverstory’s tot gevolg!

Personal
branding

Gebruik de kracht van personal branding om awareness te creëren voor jouw merk op een authentieke manier.