PR tips voor bedrijven gericht op vrouwen: zo kom je in de media

Die ene column waarbij de tranen over je wangen stroomden, het interview dat jou inspireerde om een carrièreswitch te maken, het achtergrondverhaal waardoor je besloot minder vlees te gaan eten: media zijn krachtig. Er zijn altijd verhalen die ons bijblijven, bladzijden die we uit magazines scheuren en online artikelen die we doorsturen naar onze kennissen. Elk goed bedrijf heeft ook een media-waardig verhaal, het is de truc om dit verhaal zo te vertellen dat de media het willen publiceren. Met deze PR tips wordt het PR plan voor jouw bedrijf een groot succe

Denk als een redacteur

Journalisten en redacteuren zijn altijd op zoek naar verhalen die het vertellen waard zijn. Maar ze zijn ook blij als een verhaal in hun schoot valt – of in dit geval: in hun mailbox. Een goed verhaal heeft nieuwswaarde, raakt een emotie of is om wat voor reden dan ook opvallend en interessant. 

Specifiek voor vrouwenmedia is de manier waarop een verhaal verteld wordt van groot belang. Als jouw bedrijf de media haalt, wat zou dan de kop zijn? (Oftewel: het meest interessante waardoor mensen verder lezen)? Denk: jonge vrouw weet tijdens corona-crisis het wiel van eventplanning opnieuw uit te vinden. Of: het bewogen levensverhaal van Sara leidde tot een succesvol kledingmerk. Focus daarbij niet op het product dat je verkoopt, maar veel meer op het verhaal, de emotie en wat anderen eraan kunnen hebben. Vind jouw nieuwswaarde, jouw unieke brandstory, hetgeen wat jouw bedrijf zo interessant maakt. Schrijf vervolgens in een pitch waarom jouw verhaal gehoord moet worden. Wees daarin zo specifiek mogelijk voor het medium dat je benadert en maak duidelijk waarom jouw verhaal daar zo goed pas.

Ken de media die passen bij je merkpositionering

Redacties krijgen tientallen persberichten per dag en lezen een groot deel daarvan niet. Het is dus essentieel dat jouw pitch opvalt. Ideaal is als de betreffende redacteur jouw naam al (her)kent. Bijvoorbeeld van een event of contact via social media, maar ook met een intrigerende onderwerpregel kom je al een heel eind. Durf ook outside the (e-mail)box te denken en verstuur een perspakket, waarbij je jouw product stuurt. Zo maak je de redacteur in kwestie nieuwsgierig, voelt deze persoon zich betrokken bij je merk én geef je de redacteur een ervaring rondom jouw merk (gunfactor, gunfactor!).

Zorg dat je merkverhaal opvalt

Allereerst gaan we terug naar de fundering van een merk: de merkpositionering en het merkverhaal. De meest succesvolle merken focussen zich niet enkel op de verkoop van hun producten, maar richten zich op waardevolle relaties met hun doelgroep op de lange termijn, vanuit echte verbinding.

Wij geloven dat je pas echt de verbinding kan maken met je vrouwelijke doelgroep wanneer je een geloofwaardige, relevante en onderscheidende positionering hebt. Daarbij hoort een merkverhaal dat jouw vrouwelijke community aanspreekt.

Professioneel netwerk: leg een goede perslijst aan

Als je een goede pitch hebt en een goede manier om de pitch onder de aandacht te krijgen, moet het  natuurlijk ook nog bij de goede persoon terecht komen – en dat is vaak juist het lastigste gedeelte. Als PR-bureau hebben wij een groot, waardevol, professioneel netwerk vol met betrouwbare relaties bij grote vrouwenmedia, maar als je from scratch moet beginnen kan het een grote investering zijn. Je kunt simpelweg bij de media die je benadert in het colofon kijken wie jij nodig hebt (meestal een redacteur, maar voor specifieke onderwerpen kun je soms ook beter specifieke redacteuren benaderen. Denk daarbij aan een moderedacteur, sportjournalist of een online editor). E-mailadressen zijn negen van de tien keer online te vinden of te achterhalen als je weet wat voor e-mailadressen een redactie heeft (vaak voornaam.achternaam@magazinenaam.nl of een variant daarvan).

Voor de korte termijn werkt bovenstaande aanpak als een zonnetje, maar voor de lange termijn zorgt een netwerk van redacteuren die je persoonlijk kent voor meer succes. Ga naar netwerk-events, gebruik elk contactmoment als een manier om elkaar iets beter te leren kennen (let op: altijd professioneel blijven), organiseer een event waarbij je de pers uitnodigt of geef de pers een unieke kans om jouw producten te bewonderen, uit te proberen of te lenen. Blijf in deze relaties investeren, ook (of: juist) als jij de redacteur op dat moment niet nodig hebt. Tip eens een event dat interessant kan zijn voor een bepaalde redacteur, tag diegene in een inspirerende LinkedIn-post of houd het contact warm door na een tijdje te laten weten wat voor impact zijn of haar publicatie op jouw bedrijf heeft gehad.

Extra pr tips om de media te halen

De voorgaande PR tips gaan vooral over de traditionele (en overigens zeer effectieve) manier om in de media te komen, maar in onze digital age kun je ook zelf een buzz creëren waardoor de media jou oppikt. Denk daarbij aan (shopping) events, een hashtag die trending wordt, een Instagram-post die viral gaat, een challenge die bij jouw bedrijf past: wees vooral niet bang om buiten de lijntjes te kleuren – zo lang het oprecht bij jouw bedrijfsidentiteit past. En vergeet vooral niet om een samenwerking met een PR-bureau te overwegen, zodat je zelf geen omkijken naar de pers hebt.

Wil je meer handige content & PR tips? Volg Manevesto op Instagram.

diensten

Positionering & merkverhaal

We gaan aan de slag met je authentieke merkverhaal. Ons doel: verbinding vinden door meerwaarde te bieden aan je doelgroep.

Content
creatie

Ons team creëert content die bijdraagt aan belangrijke thema’s in het leven van vrouwen. Zo blijft jouw merk en je community groeien.

Influencer marketing

We werken samen met de ambassadeurs die jouw merk versterken door vrouwen te inspireren met kwalitatieve content.

Media
publiciteit

We zorgen dat jouw merk tot in de media reikt via ons grote netwerk en sterke relaties bij vrouwelijke titels. Met coverstory’s tot gevolg!

Personal
branding

Gebruik de kracht van personal branding om awareness te creëren voor jouw merk op een authentieke manier.