Samantha Jones in Sex and the City bezorgde de PR-business vanaf de jaren ’90 een fabulous imago. Toch bestaat er anno 2023 nog steeds onduidelijkheid over dit vakgebied. Ook bij Manevesto moeten we in onze dagelijkse werkzaamheden veel vraagtekens wegpoetsen. Van ‘alleen maar persberichten versturen’ tot ‘feestjes organiseren’ en van ‘slechts een ons-kent-ons-wereldje’ tot ‘wat doet een PR-bureau nu echt voor je’. Daarom geven we in deze blog met liefde antwoord op de prangende vraag: wat is PR nou precies
Feitelijk gezien betekent PR public relations, oftewel publieksrelaties. Wikipedia noemt het: het beheren en verspreiden van informatie over een individu of een organisatie om de publieke perceptie ervan te beïnvloeden. In de praktijk betekenen publieksrelaties een breed scala aan verschillende activiteiten. En vooral ook een paar dingen juist niét.
Veel mensen lijken te denken dat PR alleen gaat om het benaderen van de (traditionele, offline) media. Dat is inderdaad een groot deel van de activiteiten, maar we doen veel meer. Bijvoorbeeld social media content creëren voor merken, samenwerkingen met influencers aangaan en eigen events organiseren. Daarbij nog heel veel netwerken om dat geheel in goede banen te leiden. Alles met het belangrijkste doel: earned publicity genereren.
Earned publicity betekent publiciteit en/of naamsbekendheid waar je niet voor betaald hebt, maar die je bedrijf heeft verdiend. Geen advertentie, wel een mooie feature in een magazine. Geen gesponsorde content van een influencer, maar wel een enthousiaste influencer op je event die Instagram-stories post. Als je dit goed doet (of laat doen), zal PR brand awareness creëren en je onderscheiden van je concurrenten. PR kan je ook geloofwaardigheid geven. Wanneer een onafhankelijke, gerespecteerde partij (zoals een bepaald magazine of influencer) zijn of haar goedkeuring aan een bedrijf geeft, heeft dat meer impact op het publiek dan een betaalde advertentie. Iemand die zich onder meer op deze manieren inzet voor jouw goede naam, is bezig met PR.
Door je bezig te houden met PR, ben je ook bezig met het toevoegen van waarde. Je geeft waarde aan de media, wanneer je ze helpt een verhaal beter te maken – in plaats van alleen maar zorgen dat ze publiceren wat jij wilt vertellen. Je geeft waarde aan een influencer, door diegene te koppelen aan een merk dat echt bij hen past. Maar vooral geeft goede PR waarde aan het bedrijf waar het de belangen van behartigt. Dan ziet het publiek een uniek verhaal of een bijzondere beleving waar het onderdeel van wil zijn.
PR gaat ook over het cultiveren van waardevolle relaties tussen een bedrijf en de partijen die koopbeslissingen beïnvloeden. En dat soort relaties gaan veel verder dan alleen de relaties tussen media en hun ontvangers. Omdat het medialandschap (vooral online) zo snel verandert, verandert de PR-sector flexibel mee. Daarbinnen zijn we altijd bezig met het investeren in bestaande relaties en het initiëren van nieuwe.
Last but nut least is een belangrijk aspect van PR het laten opvallen van bedrijven. Je goede relaties zijn bijna niks waard als je niet opvalt tussen je concurrenten. Wat jij doet en hoe je het doet moet de aandacht zien te trekken en ook dat is iets waar PR zich mee bezig houdt. Jouw bedrijf linken aan de actualiteit en als een verhaal-idee pitchen aan een journalist. Een gevatte onderwerpregel die wél opvalt in een oververzadigde inbox. Of het omkeren van negatieve publiciteit in positieve publiciteit. Een goede PR-specialist draait zijn of haar hand niet om voor deze uitdagingen.
Dat PR niet alleen maar over het versturen van persberichten gaat en dat PR en advertenties niét hetzelfde zijn, hebben we nu verhelderd. Nog iets wat werken in deze sector absoluut niet is, is makkelijk. Achter elke offline en online publicatie zitten uren van netwerken, niet-opgepikte-pitches schrijven, e-mailen en bellen. Het creëren van interesse in een bedrijf, een creatieve strategie bedenken, het geheel monitoren: het is een arbeidsintensief, uitdagend vak waar je gevoel voor moet hebben en gedreven in moet zijn.
PR wordt ook niet onbelangrijk als er één succes is geboekt. Het gaat juist om een constante output en regelmatig onder de aandacht van je doelgroep blijven. Daarvoor moet iets dat niet altijd nieuw is, wel steeds opnieuw interessant blijven. Ook dat is een van de vele talenten die een goede PR-specialist bezit.
Omdat PR zich meer richt op het vertellen van het verhaal van een bedrijf dan op het directe verkopen van producten, kun je soms lastig meten wat PR je oplevert. Iemand die eerst negatief over je bedrijf was, maar door een goede PR-campagne van mening verandert, vang je niet in harde cijfers. Ook de waarde van groeiende naamsbekendheid of goede mond-op-mond reclame zijn niet altijd meetbaar. Hoewel PR op de lange termijn bijdraagt aan het stijgen van je verkopen, is het niet waar de focus van het vak ligt. Jouw bedrijf op een goede manier aan het publiek laten zien, daardoor relaties opbouwen en vertrouwen winnen, zal de verkoopcijfers geen windeieren leggen. Om het met de woorden van bekende auteur Seth Godin samen te vatten: “People do not buy goods and services. They buy relations, stories, experience and magic.”
Wil je toch graag je PR-activiteiten meten, dan is dat niet onmogelijk. Als je voordat je campagne start duidelijke doelen stelt en een goede nul-meting doet, kun je zaken zoals online mentions, traffic naar je website en de tone of voice van reacties op je campagne goed monitoren. Daar zijn ook tools voor. Daarnaast kan het bijhouden hoe vaak jouw naam in de (voor jouw doelgroep relevante) media genoemd wordt, (online) nieuwe klanten vragen hoe ze bij jou terecht zijn gekomen of je online statistieken voor, tijdens en na een campagne analyseren je iets vertellen over wat PR je oplevert.
We gaan aan de slag met je authentieke merkverhaal. Ons doel: verbinding vinden door meerwaarde te bieden aan je doelgroep.
Ons team creëert content die bijdraagt aan belangrijke thema’s in het leven van vrouwen. Zo blijft jouw merk en je community groeien.
We werken samen met de ambassadeurs die jouw merk versterken door vrouwen te inspireren met kwalitatieve content.
We zorgen dat jouw merk tot in de media reikt via ons grote netwerk en sterke relaties bij vrouwelijke titels. Met coverstory’s tot gevolg!
Gebruik de kracht van personal branding om awareness te creëren voor jouw merk op een authentieke manier.