Media en PR-lessen: zeven unieke tips van Eve Tomaszewski

De 7 grootste media & PR-lessen die founder Eve Tomaszewski leerde bij merken als Grazia, Nike en Hunkemöller

Van verhalen schrijven naar verhalen vertellen en van moderedacteur naar media- en PR-specialist. Manevesto-founder Eve Tomaszewski heeft de media- en PR-business van binnenuit leren kennen en van buitenaf benaderd. Het levert haar al meer dan tien jaar thrilling jobs, maar vooral ook ervaring vanuit een uitzonderingspositie op. En juist vanuit dit laatste kunnen bedrijven en merken ontzettend veel leren. Dit zijn de grootste media- en PR-lessen die Tomaszewski de afgelopen jaren leerde. Doe er je voordeel mee.

Les #1: Vertel een goed verhaal

De kracht van een goed verhaal is voor menig journalist de reden om het vak in te stappen. Intrigerend om te schrijven, powerful om te lezen en onbetaalbaar als mensen erover praten. En al helemaal onbetaalbaar als het jouw bedrijf is waar over gepraat wordt. Als jouw verhaal blijft hangen en verder verteld wordt, levert dat je gratis publiciteit op. Maar het zorgt er ook voor dat het vertrouwen in je bedrijf groeit. Wanneer het vertrouwen in je bedrijf groeit, groeit ook het geloof in jouw merk en wat je verkoopt. Mensen willen er onderdeel van zijn en dat betekent: hallo nieuwe klanten en hallo loyaliteit! De waarde die jouw merk op de markt brengt is van grote waarde voor jouw verhaal.

Bij Manevesto geloven we dat elk merk een uniek verhaal heeft dat het waard is om te vertellen. En om gehoord te worden! Vaak komt dit verhaal voort uit de geschiedenis van het bedrijf, het product, de kennis en het vakmanschap die erachter schuilgaan. Als voormalig redacteur weet Manevesto-founder Eve Tomaszewski wanneer een journalist een verhaal wil publiceren. Dat zit ‘m in:

  1. Timing: Is jouw verhaal actueel of speelt het in op actuele ontwikkelingen? Journalisten zijn altijd op zoek naar relevante en tijdige verhalen die inspelen op de actualiteit.
  2. Nabijheid: Komt jouw verhaal dichtbij de lezer? Journalisten zijn vaak op zoek naar verhalen die relevant zijn voor hun publiek, dus zorg ervoor dat jouw verhaal aansluit bij de nabijheid van de lezer.
  3. Betekenis: Is jouw verhaal relevant voor de lezer? Het moet waarde toevoegen en interessant zijn voor de doelgroep van de publicatie. Zorg ervoor dat je de relevantie van jouw verhaal benadrukt.
  4. Behoefte: Gaat jouw verhaal over een onderwerp waar de lezer meer over wil weten? Los je een probleem op, herkent iemand zich erin of  trigger je juist iemand? Journalisten zijn op zoek naar verhalen die inspelen op de behoeften en interesses van hun publiek.
  5. Bekendheid: Bevat jouw verhaal een persoon of plaats waar mensen geïnteresseerd in zijn? Journalisten zijn vaak geïnteresseerd in bekende personen of populaire plaatsen, dus als jouw verhaal hierop inspeelt, kan het meer kans maken om gepubliceerd te worden.
  6. Human interest: Is jouw verhaal uniek of inspirerend en heeft het een emotionele invalshoek? Journalisten zijn altijd op zoek naar verhalen die de emoties van hun lezers raken en een menselijk aspect bevatten.
  7. Onderscheiding. Gaat het verhaal over een onderwerp waar de lezer meer over wil weten?

 

Deze punten zijn voor elk merk en elk bedrijf anders. Dat maakt het juist zo interessant. Als je op papier hebt wat jouw unieke verhaal is, kun je het afstemmen op het medium en het daarbij horende publiek om media- en PR-aandacht te krijgen. 

Bijvoorbeeld: modemerk Supertrash gebruikte het verhaal dat het is opgericht in Los Angeles om onderscheidend te zijn. Er bestonden twijfels over, maar het zorgde wel voor tientallen mediapublicaties voor het merk en Olcay Gulsen die er aan het roer stond. Ook Tommy Hilfiger is een bekend gezicht achter zijn merk waarmee hij veel in de publiciteit komt. Een succesformule die werkt: Eve heeft hem als redacteur meerdere malen geïnterviewd voor een verhaal in Grazia. Lingeriemerk Hunkemöller richt de aandacht op de movement van de vrouwen die hun kleding dragen. Zij gebruiken daarbij de slogan ‘Be your most beautiful and authentic self’. Drie verschillende soorten verhalen, maar alle drie succesvol (gebleken). 

Les #2: bereik de juiste personen

Als je het verhaal dat jij met je bedrijf wilt vertellen in kaart hebt gebracht, is de volgende stap dat jouw verhaal verteld wordt. Oftewel: bereik de juiste persoon, op het juiste moment, op de juiste plek. Tricky business, vooral omdat de meeste PR-specialisten niet als journalisten hebben gewerkt. Maar Eve Tomaszewski wel. Dankzij deze ervaring weet zij precies hoe ze journalisten moet benaderen. Met persoonlijke voorstellen en pitches met concrete invalshoeken die relevant zijn voor hun werk en mediatitels. Je helpt de journalist aan de andere kant van jouw voorstel door duidelijk te maken hoe zij je verhaal kunnen gebruiken. 

Naast deze ervaring, is het ook key om te weten wie je waarmee benadert. In een medialandschap met ontelbare titels en rubrieken, moet jouw pitch wel in de juiste schoot vallen. Dat begint bij het samenstellen van een perslijst met relevante contacten en weten wie verantwoordelijk is voor welke rubriek. Iets waar Manevesto je met liefde mee verder helpt als je vastloopt. Of verdiep je verder met deze vijf PR-tips voor bedrijven gericht op vrouwen

Les #3: Netwerk is key

Je netwerk is van groot belang als je wil dat jouw verhaal verteld wordt. Niet alleen het weten wie op welke plek zit in de media- en PR-wereld, maar ook een connectie met deze mensen hebben en geïnteresseerd zijn komen hier van pas. Het liefst persoonlijk, maar bijvoorbeeld redacteuren op social media volgen en hun content liken, kan je een voorsprong geven. Daarom zijn we bij Manevesto van nature netwerkers die up-to-date zijn en weten wat er speelt in de kringen die belangrijk zijn voor onze klanten. We adviseren jou dan ook om hetzelfde te doen.

Les #4: ga voor verbinden, niet voor verkopen

Authenticiteit is anno 2023 belangrijker dan ooit en de consument wordt steeds meer wars van commercie. Verbinden is het sleutelwoord waarmee je nieuwe klanten aantrekt én behoudt. Door je te richten op waardevolle relaties met je doelgroep op de lange termijn, vanuit echte verbinding, onderscheid je jezelf. Kijk bijvoorbeeld naar sociale media: je kunt zenden, zenden, zenden door te promoten, promoten, promoten, maar je kunt het ook zien als een two way street. Daarin heb je een connectie met je volgers. 

Ook op andere vlakken van je media- en PR-strategie gaat dit op: what do you bring to the table? Wat is jouw waarde, waarom zouden mensen zich aan jou willen verbinden? Laat deze vraag aan de core van je uitingen staan en je zult merken dat je diepe(re) relaties met je doelgroep krijgt. Ook hierin blijft het belangrijk welk verhaal je vertelt en hoe je die vertaalt om interessant te zijn voor je (vrouwelijke) doelgroep. Dit doe je door je boodschap oprecht en betekenisvol, met de juiste toon en op een relevante manier over te brengen. Ook als je merk zich niet per se richt op vrouwen, is het van onschatbare waarde om je media- en PR op deze doelgroep af te stemmen.

Les #5: maak een veelzijdige media- en PR-strategie

Bij les #1 en les #2 hebben we het over het benaderen van de media met jouw verhaal gehad, maar er zijn meer tools om mee te nemen in je media- en PR-strategie. Idealiter zorg je voor een combinatie van owned- en earned media. Over earned media, waarmee je je verhaal vertelt, hebben we verteld in de eerdere punten. In je owned media, zoals onder meer je website, nieuwsbrief, magazine en social media-kanalen kun je voor veel diversiteit zorgen. Een praktijkvoorbeeld: Eve Tomaszewski werkte bij modemerk SuperTrash aan interne content zoals nieuwsbrieven met stylingtips en een newspaper met interviews waarin inspirerende interviews en stijl rubrieken stonden. Maar er waren ook samenwerkingen met Nederlands grootste influencers en een ambassadeursprogramma met micro-influencers die kortingscodes deelden. Tegelijkertijd zag je het merk veel terug op de shopping-pagina’s van magazines en werd oprichter Olcay Gülsen geïnterviewd. Als kers op de taart organiseerden ze spraakmakende events.

Je verhaal vertellen op het wereldwijde web is snel, de juiste doelgroep kan goed getarget worden en het bereik is groot (en meetbaar). Maar, let op onze woorden: print is not dead! Focus je ook op deze media, want hun status blijft hoog en het publiek blijft de kwaliteit van offline kranten en magazines beter waarderen.

Als je ook wilt samenwerken met influencers (wat we van harte aanbevelen), geven we je graag tips hoe je de juiste fit voor jouw brand kiest.

Les #6: werk samen met anderen

H&M x Alexander McQueen, Nike x Jacquemus, Bugaboo x Viktor & Rolf: wie wordt er niet enthousiast van een goede designer-samenwerking? Hetzelfde geldt voor merken. Door samen te werken met een ander merk creëer je altijd buzz en levendigheid. Denk aan een giveaway, een product of dienst van jullie samen of samen gecreëerde content op social media. Je kunt ook samenwerken met personen zoals beroemdheden, influencers of andere invloedrijke personen die een link hebben met jouw merk. Niet alleen belangrijk om jouw bereik te vergroten, ook onmisbaar om jouw verhaal op een oprechte manier verder te vertellen. 

Dit kunnen personen zijn die je betaalt om spokesperson of ambassadeur te zijn, maar ook je bestaande klanten of werknemers zijn goede kandidaten. Wie het ook zijn: enthousiasmeer hen voor je product of dienst, maar meer nog over je missie en je unieke verhaal. Dat enthousiasme zal als een lopend vuurtje verdergaan. En dat zal je bedrijf absoluut geen windeieren leggen.

Les #7: biedt exclusiviteit aan

Wil je als merk de gunfactor krijgen van de media, je potentiële klanten en influencers, dan helpt het om hen enigszins in de watten te leggen. Bijvoorbeeld met iets exclusiefs. Van behind the scenes bij H&M tot het bezoeken van shows op internationale modeweken: het hielp Eve Tomaszewski om als redacteur het verhaal van grote merken te vertellen. Dat kun jij ook bewerkstelligen. 

Zo kun je bijvoorbeeld pakketjes met jouw producten opsturen aan influencers of een exclusief aanbod aan een journalist van een magazine doen. Maar vergeet vooral ook niet een beleving aan te bieden, bijvoorbeeld een tripje waarbij influencers exclusieve content kunnen creëren of een evenement waarbij jouw brand reps als eerste van jouw dienst gebruik kunnen maken. Exclusiviteit werkt! Degene die er gebruik van maakt voelt zich bijzonder én dieper verbonden met jouw merk. Voor de consument zal het wil-ik-ook-hebben/ervaren-gehalte sterk vergroten.

diensten

Positionering & merkverhaal

We gaan aan de slag met je authentieke merkverhaal. Ons doel: verbinding vinden door meerwaarde te bieden aan je doelgroep.

Content
creatie

Ons team creëert content die bijdraagt aan belangrijke thema’s in het leven van vrouwen. Zo blijft jouw merk en je community groeien.

Influencer marketing

We werken samen met de ambassadeurs die jouw merk versterken door vrouwen te inspireren met kwalitatieve content.

Media
publiciteit

We zorgen dat jouw merk tot in de media reikt via ons grote netwerk en sterke relaties bij vrouwelijke titels. Met coverstory’s tot gevolg!

Personal
branding

Gebruik de kracht van personal branding om awareness te creëren voor jouw merk op een authentieke manier.