Vrouwelijke influencers: zo kies je de juiste

Vrouwelijke influencers: zo kies je de juiste

Met influencer marketing populairder dan ooit en in elke niche minstens tientallen vrouwelijke influencers, zie je door de bomen haast het bos niet meer. Mocht jij je toch nog afvragen: waarom influencer marketing? In het eerste influencer onderzoek gericht op de Benelux ontdekte influencer marketingbureau Stellar dat samenwerken met influencers de tweede plek behaalde van meeste return on investment (67%). 90% van de ondervraagden verwachtten dat influencer marketing een steeds grotere rol gaat spelen. En 47% wilde in 2022 meer dan elf influencer marketing-campagnes lanceren. 

Dat je anno 2023 niet meer om influencer marketing heen kunt, moge duidelijk zijn. Maar tegelijkertijd gaf 100% van de respondenten in het onderzoek aan dat het een uitdaging is om de juiste influencer te vinden. That’s where Manevesto comes in. Wij vertellen je in deze blog hoe je influencers in Nederland vindt die naadloos aansluiten bij jouw brand. En ook waarom je er altijd goed aan doet – ongeacht je doelgroep – om vrouwelijke influencers in te zetten.

Dat je anno 2023 niet meer om influencer marketing heen kunt, moge duidelijk zijn. Maar tegelijkertijd gaf 100% van de respondenten in het onderzoek aan dat het een uitdaging is om de juiste influencer te vinden. That’s where Manevesto comes in. Wij vertellen je in deze blog hoe je influencers in Nederland vindt die naadloos aansluiten bij jouw brand. En ook waarom je er altijd goed aan doet – ongeacht je doelgroep – om vrouwelijke influencers in te zetten.

JOUW DOEL MET INFLUENCER MARKETING

Zoals met elke geslaagde marketingcampagne, is het belangrijk om vooraf je doel vast te stellen. Dat kan onder meer zijn:


– meer volgers krijgen
– je naamsbekendheid vergroten
– je direct sales verhogen
– meer subscribers op je nieuwsbrief krijgen
– nieuwe content creëren
– mensen een offerte laten aanvragen
– etc., etc.

Met je eyes on the prize kan de eerste selectie beginnen. Kies je voor een ‘grote’ of een ‘kleine’ influencer? Wil je meer volgers of je naamsbekendheid vergroten, dan is een influencer op Instagram met veel volgers een goed idee. Want: hoe meer volgers, hoe meer mensen jouw bedrijf gaan zien. Wil je daarentegen je direct sales opkrikken, dan kan een zogenaamde micro-influencers (met 1.000+ volgers) de juiste fit zijn. Micro-influencers hebben namelijk als voordeel dat ze meer betrokken volgers hebben, die meer waarde hechten aan hun aanprijzingen. 

Het inzetten van micro-influencers is een trend die wij voorspelden voor 2023. Lees welke trends op het gebied van influencer marketing wij nog meer verwachten.

Maak ook vooraf een budget voor influencer marketing. De kosten – die het vaak waard zijn! – kunnen hoog oplopen, vooral wanneer de influencer in kwestie een grote naam in het wereldje is. Als je een wat krapper budget hebt, weet je dus meteen al dat je met wat kleinere influencers moet samenwerken.

Ook belangrijk om te bepalen: waar gaat je campagne plaatsvinden? Kies je voor een samenwerking met influencers op Instagram, YouTube, TikTok of Facebook? Ook dit is afhankelijk van je doel en daarnaast van de volgende alinea: wie is jouw publiek en waar bevindt zij zich? 

KEN JE PUBLIEK

Tussen 2016 en 2022 groeide het aantal influencers in het handelsregister van 9 naar een kleine duizend. Dat betekent niet alleen dat je veel keuze hebt, maar ook dat er (vrouwelijke) influencers zijn die een perfect match zijn met jouw doelgroep. Het helpt je om goed voor ogen te hebben wie jouw publiek precies is. Bijvoorbeeld qua leeftijd, interesses en pijnpunten, maar vooral ook in welke niche jouw doelgroep zich bevindt. Hét succes van influencer marketing is het aanspreken van je doelgroep via iemand tegen wie ze opkijken/die ze als voorbeeld zien/waar ze geïnspireerd door raken. Aan jou de kunst om te ontdekken wie een rolmodel voor jouw publiek is.

Andersom werkt het ook: heb je een influencer op het oog? Scroll eens door haar volgers. Als je jouw doelgroep terugziet, weet je dat je goed zit.

HET VINDEN VAN EEN INFLUENCER

Als je je doel en je publiek hebt vastgesteld, kun je daadwerkelijk gaan zoeken naar een influencer. Wat ons betreft zet elk merk en elk bedrijf vrouwelijke influencers in: 1) omdat er nu eenmaal meer vrouwelijke influencers zijn en 2) omdat vrouwelijke influencers het beste vrouwen bereiken. Dat is ook interessant wanneer je doelgroep man is, want uit Amerikaans onderzoek blijkt dat vrouwen gaan over of beïnvloeden 85% van de aankopen (en kopen zelfs meer dan 50% van de mannenproducten). Kort door de bocht: “hee schat, ik zag op Instagram dat een zekere influencer een nieuwe deo voor haar man had gekocht en ze waren zo enthousiast. Ik heb ‘m ook voor jou besteld.” 

Lees hier verder hoe en waarom je je content strategie op vrouwen richt voor meer online succes.

INFLUENCER IS AMBASSADEUR

Houd er altijd rekening mee dat de influencer met wie je samenwerkt een ambassadeur voor jouw bedrijf wordt. Je wilt dus iemand benaderen die echt bij jouw bedrijf past en een logische match is. Het liefst deelt de influencer dezelfde normen en waarden en staat ze achter de visie van je bedrijf. De content van de influencer zal daardoor het meest oprecht en ook het meest geslaagd zijn. Daarnaast prikken social media-gebruikers feilloos door in-authentieke content heen en dat levert je alleen maar imago-schade op.

INFLUENCERS VINDEN

Het allermooist is wanneer een (micro)influencer jou al volgt en enthousiast over jouw bedrijf is. Helaas is deze fantasie lang niet altijd de werkelijkheid. Daarom kan het ook lonen om de social media profielen van jouw doelgroep af te struinen en te bekijken welke influencers zij graag volgen. Daarnaast kun je door het onderwerp aan te snijden bij collega’s, vriendinnen of familieleden interessante influencers ontdekken. Ook door hashtags te volgen die aansluiten bij jouw bedrijf en de niche waarin je je bevindt, kun je influencers in Nederland vinden.

AANDACHTSPUNTEN BIJ HET SELECTEREN VAN EEN (VROUWELIJKE) INFLUENCER

Zie je inmiddels alweer wat bomen door het bos en heb je een influencer op het oog? Sla dit stuk van onze personal influencer guide vooral niet over. Er zijn namelijk belangrijke aandachtspunten voordat je definitief met iemand besluit samen te werken.

punt 1

Hoe meer volgers, hoe beter, is wat vaak gedacht wordt. Toch is het waardevoller om de betrokkenheid onder de loep te nemen. Dit kun je berekenen door bij een post de hoeveelheid likes en de hoeveelheid comments te delen door het aantal volgers en te vermenigvuldigen met honderd. Doe dit voor een aantal posts en je weet een gemiddelde. Dit gemiddelde kun je weer vergelijken met andere influencers om je te helpen in je keuze. Let hierbij extra op de leeftijd van de posts. Soms laten influencers hun best scorende posts van een aantal jaar geleden zien en die cijfers zijn in een snel veranderende online sphere al snel niet meer relevant. 

punt 2

Aan de ‘achterkant’ van hun sociale media hebben influencers inzicht in hun statistieken. Je kunt deze statistieken opvragen voor een completer beeld van hun engagement, maar ook om bijvoorbeeld fake-volgers te ontdekken. Zie je in het verloop van groei in volgers scherpe pieken en dalen, dan is de kans groot dat de influencer fake-volgers heeft gekocht. En die leveren jou helemaal niets op. Sommige influencers hebben een Media Kit die hun belangrijkste cijfers inzichtelijk maken, hier kun je altijd naar vragen.

punt 3

Door zelf volger te worden ontdek je of een influencer past bij jouw bedrijf. Je leest haar tone of voice, je ziet haar content (en daarmee de stijl waarmee ze jouw content onder de aandacht zou brengen) en je krijgt inzicht in haar kijk op zaken. Doe je daarbij nog een analyse van eerdere samenwerkingen, dan zul je na een paar weken weten of de influencer in kwestie een match is.

punt 4

In welk gebied bied jij jouw product of dienst aan en in welk gebied bevinden de volgers van de influencer zich? Bij Nederlandse influencers verwacht je misschien dat je ook een Nederlandse achterban aanboort, maar dat is niet altijd het geval. Ook de generatie van de meeste volgers van een influencer kunnen relevant voor je zijn. Gen Z heeft een heel andere belevingswereld dan Gen X – en je wilt je potentiële nieuwe klanten wel op een passende manier aanspreken.

punt 5

Vergeet voordat je iemand daadwerkelijk benadert nooit om te Googlen en eventueel navraag te doen naar de reputatie van een influencer. Iemand kan bijvoorbeeld de onlineregels van transparantie over samenwerkingen niet zo nauw nemen, waardoor de content waar jij voor hebt betaald verwijderd wordt. Afspraken niet nakomen en moeilijk te bereiken zijn, zijn ook negatieve kanten waarmee je bij influencer samenwerkingen te maken kunt krijgen. A waste of precious time¸ wat je kunt voorkomen door goede research.

handige tools

Het zoeken van vrouwelijke influencers in Nederland, die passen bij jouw bedrijf en een goede reputatie hebben is een tijdrovende klus. Dus mocht je wat ruimte in je budget hebben, dan loont het misschien om een Influencer Marketing Tool te gebruiken. Voor influencers in Nederland of specifiek: vrouwelijke influencers in Nederland, zijn er verschillende tools te gebruiken. Denk ook aan online dashboards zoals Influentials, Promoty of Join.

diensten

Positionering & merkverhaal

We gaan aan de slag met je authentieke merkverhaal. Ons doel: verbinding vinden door meerwaarde te bieden aan je doelgroep.

Content
creatie

Ons team creëert content die bijdraagt aan belangrijke thema’s in het leven van vrouwen. Zo blijft jouw merk en je community groeien.

Influencer marketing

We werken samen met de ambassadeurs die jouw merk versterken door vrouwen te inspireren met kwalitatieve content.

Media
publiciteit

We zorgen dat jouw merk tot in de media reikt via ons grote netwerk en sterke relaties bij vrouwelijke titels. Met coverstory’s tot gevolg!

Personal
branding

Gebruik de kracht van personal branding om awareness te creëren voor jouw merk op een authentieke manier.