Vrouwelijke doelgroep bereiken: 7 effectieve manieren

Vrouwelijke doelgroep bereiken: 7 effectieve manieren

Als content- en PR-bureau dat zich richt op de vrouwelijke doelgroep, hoef je ons niet te overtuigen: wij weten dat het loont om je te richten op de vrouwelijke doelgroep. Vrouwen gaan over of beïnvloeden 85% van de aankopen (en kopen zelfs meer dan 50% van de mannenproducten). Dus als je hen bereikt, dan bereik je mogelijk heel trouwe klanten. 

Het bereiken van deze doelgroep is geen kwestie van one approach fits all; er zijn bijna net zoveel types vrouwen als tinten beige op de verfafdeling bij de bouwmarkt. Toch zijn er wel een paar zaken die in het vrouwenbrein écht even anders werken dan in het mannenbrein. Kennis daarvan komt van pas als je de vrouwelijke doelgroep wilt bereiken. Zo hebben vrouwelijke consumenten – onder meer – een emotioneler zoekpatroon, zien zij winkelen als een sociale activiteit, hebben zij meer behoefte aan het vergelijken van producten en ervaringen en baseren zij hun keuzes meer op aangeboden informatie dan op hun eigen opinie. 

Bij Manevesto zijn we erin gespecialiseerd om merken te verbinden aan de vrouwelijke doelgroep, dus doe vooral je voordeel met deze zeven effectieve manieren om de vrouwelijke doelgroep te bereiken.

 

Creëer een community

Analyseer een gemiddeld groepje vriendinnen en ongetwijfeld zal de onderlinge loyaliteit je opvallen. Vrouwen zijn loyale wezens die naar verbinding zoeken en ergens onderdeel van willen zijn. Niet alleen in het dagelijks leven, maar ook voor merken is dat interessant om de vrouwelijke doelgroep te bereiken. Door een community rondom jouw brand te creëren speel je in op die vrouwelijke behoeften en zal eerder voor jouw product of dienst gekozen worden. De focus op relaties wordt steeds belangrijker, schrijft ook Forbes, en dat is nou precies waar een community in voorziet. Daarnaast is een goede community een broedplaats voor mond-op-mond reclame en kan er een zeer positief sneeuwbaleffect ontstaan als vrouwen jou ook buiten de community aanprijzen.

Zo’n community bouw je echter niet overnight op. Je moet het verdienen door diepere relaties op te bouwen waarbij volgers echte fans worden en je klanten je grootste vertegenwoordigers. Om dit voor elkaar te krijgen, kun je denken aan het organiseren van evenementen, social media-interacties en een sterke klantenservice. Maar ook iets meer outside the box zijn interessante tools te vinden om een gemeenschapsgevoel bij je merk te creëren: live video shopping events, het personaliseren van je communicatie en sterke, organische social media content. Ook Manevesto denkt hierin graag met je mee, neem vrijblijvend contact met ons op.

Werk samen met (micro)influencers

Mocht je (nog) niet met influencers samenwerken: het is anno 2023 de normaalste zaak van de wereld. Naar schatting ging er in 2022 15 miljard dollar wereldwijd om in influencermarketing. En aangezien 77% van de influencers een vrouw is en een vrouwelijke doelgroep bereikt, is het een tool waar je haast niet omheen kunt. Een must als je hiermee aan de slag gaat, is dat je een influencer kiest die echt bij jouw merk past, die authentiek is en een sterke verbinding met haar volgers heeft. Want hoewel influencer marketing populairder dan ooit is, wordt de consument ook steeds gevoeliger voor de commercie. Als je iemand vindt die écht achter jouw brand story staat en dit kan uitdragen, dan kun je jouw vrouwelijke doelgroep effectief bereiken – én bij je merk betrekken. 

Bij een samenwerking met influencers denk je al snel aan het promoten van je producten en diensten, wat ook de main business is. Maar vergeet niet dat je ‘jouw’ influencers ook op andere manieren kunt betrekken: nodig hen uit voor events, bedenk sprankelende samenwerkingen zoals bijvoorbeeld een leuke Q&A-video of laat een influencer een blog voor jou schrijven. Op deze manieren kan jouw merk profijt hebben van het vertrouwen van de influencer, die op haar beurt het vertrouwen van haar volgers heeft.

Meer tips over influencer marketing en 5 trends voor 2023 lees je in deze blog.

Wees inspirerend

Met een inspirerende boodschap val je niet alleen op tussen andere bedrijven, maar het is anno 2023 ook een must. Maar liefst 81% van de millennials wil dat (de personen achter) bedrijven sterke normen en waarden hebben. Tel daarbij op dat vrouwen zich geïnspireerd willen voelen en je hebt wat ons betreft al genoeg redenen om jouw merk op een inspirerende manier neer te zetten. Daarnaast kan een inspirerende boodschap aanzetten tot actie en de vrouwelijke doelgroep overtuigen om jouw product of dienst te gebruiken of jouw merk aan te prijzen bij andere vrouwen. Denk bijvoorbeeld aan de campagne van Always, die mensen bewust maakt van menstruatie-armoede. Het zet je aan het denken, je gaat praat erover met vriendinnen en juist die associatie kan ervoor zorgen dat je de volgende keer hun merkt kiest. Of, als je durft te marketing-dromen, dat je een vertegenwoordiger van het merk wilt worden.

Sterke storytelling

Bij een inspirerende boodschap hoort natuurlijk ook een sterk verhaal. Maar niet alleen op dat vlak, want sterke storytelling komt je hele brand ten goede. Vrouwen houden van verhalen en willen zich kunnen identificeren met jouw merk. De emotionele verbinding tussen jou en je vrouwelijke doelgroep wordt sterker en brengt je merkverhaal tot leven. Denk hierbij aan persoonlijke verhalen van medewerkers of klanten, maar vooral ook aan hoé je communiceert. Vertel niet louter feiten over jouw product of dienst, maar breng ook een gevoel over – het liefst op een manier die de belangrijkste waarden van jouw merk overbrengt. Kun je hier wel wat hulp mee gebruiken? Wij denken graag met je mee.

Maak alles deelbaar

Sharing is caring – al helemaal als het om jouw producten of diensten gaat! Maar liefst 90% van de vrouwen deelt een product waar ze tevreden over is of een goede deal met haar vriendinnen. Hoe makkelijker je het delen maakt, hoe vaker het delen gebeurt. Met social buttons of een simpele “tell your friends!” kom je al een heel eind. En zo bereik je online ineens heel snel een nóg grotere vrouwelijke doelgroep. Maar ook offline kun je op innovatieve manieren zorgen dat jouw product meer gedeeld wordt. Bijvoorbeeld binnen de community die we hierboven beschrijven of door campagnes te bedenken die de klant aanmoedigen om zelf mee te doen én te bespreken met vriendinnen.

Richt je online marketing op de vrouwelijke doelgroep

Online marketing is key om de vrouwelijke doelgroep te bereiken. 94% van de vrouwen tot 35 jaar zegt dagelijks een uur online te winkelen. Om hen succesvol te bereiken, wil je vooral voor dat jouw content vrouwen aanspreekt op een manier die bij hen past. Dat houdt in: maak je content samen met vrouwen, praat mét haar – niet tégen haar, vermijd vervelende stereotypes en vertel verhalen. Meer over een succesvolle contentstrategie gericht op vrouwen lees je in deze blog.

Vind de perfecte subdoelgroep voor jouw brand

Binnen de vrouwelijke doelgroep is er waarschijnlijk een subdoelgroep die perfect bij jouw brand past. Met een doelgroep analyse stel je deze vast en kun je je nóg gerichter inzetten om vrouwelijke consumenten te bereiken. Een doelgroep analyse kun je zo uitgebreid doen als je zelf wilt, maar het is goed om met een aantal basics rekening te houden zoals leeftijd, geslacht en gedragskenmerken. Daarna bestudeer je geografie, demografie, psychografie en gedrag om jouw doelgroep zo nauwkeurig mogelijk te bepalen. Wanneer er niet één duidelijke groep is die bij jouw merk past, kun je je met verschillende marketingactiviteiten ook richten op verschillende marktsegmenten. Zo communiceer je je boodschap wel op een manier die past bij elke nevengroep, waar je zo specifiek mogelijk voor kunt zijn. Bijvoorbeeld: moeders met kinderen van vier die in de Randstad wonen, KEK Mama op Instagram volgen en een hond hebben. Bij bestaande klanten kan het waardevol zijn om een klantonderzoek te doen. En ook het regelmatig testen van je marketingcampagnes kan je helpen om jouw doelgroep zo goed mogelijk te bereiken.

Laat ook offline van je horen: zorg dat je in de media komt

Het is misschien makkelijk praten voor een PR-bureau dat korte lijntjes met de media heeft, maar traditionele media zoals kranten en tijdschriften zijn nog steeds the way to go als je je doelgroep wilt bereiken. Je imago kan een enorme boost krijgen en daarnaast is het een subtielere manier van marketing. Als jouw unieke brand story in interviewvorm te lezen is kunnen vrouwen zich veel beter inleven, je verhaal (en dus je merk) zal beter blijven hangen en de journalistieke vorm waarin je verhaal gegoten wordt wekt vertrouwen. In de media komen is misschien geen taak waarmee je vertrouwd bent, maar hier kun je onze 5 onmisbare tips voor als je in de media wilt komen lezen en er vandaag nog mee starten. 

diensten

Positionering & merkverhaal

We gaan aan de slag met je authentieke merkverhaal. Ons doel: verbinding vinden door meerwaarde te bieden aan je doelgroep.

Content
creatie

Ons team creëert content die bijdraagt aan belangrijke thema’s in het leven van vrouwen. Zo blijft jouw merk en je community groeien.

Influencer marketing

We werken samen met de ambassadeurs die jouw merk versterken door vrouwen te inspireren met kwalitatieve content.

Media
publiciteit

We zorgen dat jouw merk tot in de media reikt via ons grote netwerk en sterke relaties bij vrouwelijke titels. Met coverstory’s tot gevolg!

Personal
branding

Gebruik de kracht van personal branding om awareness te creëren voor jouw merk op een authentieke manier.